28/09/2024
‘Abbey Road’ van The Beatles, ‘Nevermind’ van Nirvana of ‘Rumours’ van Fleetwood Mac, er zijn van die hoezen van rockalbums die op ons netvlies gebrand staan. In een originele, speelse campagne-actie heeft Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk 19 legendarische platencovers gerecreëerd waarbij de artiesten op de cover vervangen zijn door de 41 kandidaten van de lijst. Elke plaat heeft een link met Kortrijk en de plannen van TBSK voor de toekomst van de stad. “Kortrijk moet bestuurd worden met creativiteit, durf en een vleugje rock ’n roll.”
De albumhoezen komen uit de koker van onze creatievelingen Niels Lybeer en Cindy Frey. Veel Kortrijkzanen kennen Cindy vooral als tattoo-artieste met haar shop in de Gasstraat op Overleie, maar Cindy is ook een internationaal gerenommeerde fotografe die al heel wat rocksterren voor haar lens had. Zo toerde ze al met de Amerikaanse metalband Disturbed en hing ze backstage uit met Kirk Hammett van Metallica.
Cindy weet dus als geen ander hoe je muziekvedetten cool op de gevoelige plaat vastlegt. Nu doet ze dat met de kandidaten van Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk die bekende albumhoezen imiteren.
In 2019 deed ik al eens iets gelijkaardigs. Ik fotografeerde toen kinderen die rocksterren imiteerden. Het werd een ongelooflijk succes dat de voorpagina’s van de kranten haalde. Toen iedereen een jaar later ‘in zijn kot moest blijven’ vanwege Corona lanceerde ik een uitdaging waarbij ik mensen opriep om zelf rocksterren te imiteren op foto. Ik kreeg toen inzendingen vanuit de hele wereld. Ook Bo, de dochter van Vincent Van Quickenborne poseerde als rockster mijn lens. Vincent kwam met het idee om voor deze campagne hetzelfde te doen met onze kandidaten. Ik ben trots op het resultaat. Op een originele manier verpakken we onze boodschap voor de Kortrijkzanen. Zelf koos ik voor een albumhoes van Joan Jett die in 1982 een grote hit te pakken had met ‘I love rock ‘n roll’. Die slogan is mij op het lijf geschreven.
Cindy’s medekandidaat bij Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk Niels Lybeer hielp met de uitwerking en de keuze van de albumhoezen.
Kortrijk moet bestuurd worden met creativiteit, durf en een vleugje rock ’n roll. Dat willen we uitstralen met deze unieke remake van enkele iconische rockalbums. Hoe je je politiek uitdrukt, daar kan je creatief mee zijn. Het moet niet altijd saai zijn. Het is al langer geweten dat ons Team houdt van vernieuwende ideeën en daar ook geen gras laat over groeien. Hoewel we ons kostelijk geamuseerd hebben tijdens de opnames, zijn de albumcovers zeker niet alleen maar fun. Ze hebben ook een boodschap. Elke plaat heeft een link met Kortrijk en met onze plannen voor de stad.
Kortrijk is een creatieve stad, maar ook een stad met rock ‘n roll. Cindy is daar de belichaming van en ze heeft dat perfect kunnen vatten met deze albumcovers. Ikzelf heb gekozen voor een album van Taylor Swift, ‘Fearless’. Onbevreesd en ambitieus. Zó wil ik mij de komende zes jaar opnieuw inzetten voor Kortrijk. Want stilstaan is achteruitgaan. Mijn leidraad hiervoor zijn 4 D’s. Dienen. Deugen. Durven en Doen.
De albumhoezen zijn gebundeld in een catalogus waar alle 41 kandidaten in de huid – of toch in de kleren – kruipen van een icoon uit de muziekgeschiedenis. In de catalogus staat ook telkens een code om de plaat te vinden op Spotify en een tekstje met de link tussen de albumhoes en Kortrijk en het programma van Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk. De unieke albumcatalogus is gedrukt op 1.000 exemplaren. Wil je graag dit collector’s item? Neem contact op met een van de kandidaten of stuur een mailtje naar teamburgemeester.kortrijk@gmail.com.
‘Rocketman’ Wouter Allijns pleit voor en levendige stad vol ontmoeting: “Elton John stáát voor entertainment en beleving! Naar zijn levensmotto maken we van Kortrijk een zinderende stad waar altijd iets te doen valt. Voor jong én oud! En met respect voor iedereen.”
Katelijne Halsberghe, Romy Hollevoet, Kim Debue, Martha Xucunostli en Anaïs de Bethune brengen als de Spice Girls girlpower in het team. Ook zij willen een stad waar altijd iets te beleven valt. “Altijd iets te doen in Kortrijk, daar mogen we trots op zijn! Nu is het tijd om wat we hebben te versterken door evenementen toegankelijker en inclusiever te maken, jongeren te stimuleren initiatief te nemen en dat unieke Sinksengevoel uit te strooien om nog meer beleving creëren. Let’s spice up Kortrijk!”
Creatievelingen Chantal Duck, Fred Hush, Gino Kesteloot en Cindy Frey, ademen rock ‘n roll op de cover van het debuutalbum van de Ramones. “Muziek verbindt mensen, biedt therapie en zorgt voor plezier. We willen meer ondersteuning voor concerten, bands, dj’s en artiesten, zodat het bestaande talent in Kortrijk nog beter tot bloei kan komen. Hey ho! Let’s go!”
Hannelore Vanhoenacker pleit als Tina Turner voor ‘Show some respect’: “Respect dat is het tonen van waardering, erkenning en begrip voor anderen. Het betekent dat je iemand behandelt met beleefdheid, vriendelijkheid en gelijkwaardigheid, ongeacht verschillen in mening, achtergrond of overtuiging.”
Arthur Vandenbulcke vervangt de zwemmende baby op de cover van ‘Nevermind’ van Nirvana. Hij pleit voor meer openbare zwemzones in vijvers en bufferbekkens. “Net zoals de Markse jeugd vroeger naar de Kleiputten trok om daar te zwemmen, moet het mogelijk zijn voor elke Kortrijkse jongere om op een hete zomerdag te fietsen naar een dichtbijgelegen zwemzone zodat ze met hun vrienden een zwemke kunnen doen”, vindt hij.
‘Les filles du bord de mer’ van Arno worden ‘Les sites du bord de la Lys’ (de werven van de oevers van de Leie) met schepen van stadsvernieuwing Wout Maddens: “Kortrijk is mooier geworden dankzij consequente stadsvernieuwing. Kijk maar naar de Leieboorden. We willen een betere, groenere stad waar plaats is voor iedereen. Veel projecten worden afgerond en we hebben al nieuwe plannen. Blijven voortdoen is essentieel, want een stad is nooit af.’
Felix De Clerck brengt als David Bowie hulde aan zijn Heroes (helden): “De vele vrijwilligers, ondernemers, zorgers, leerkrachten, arbeiders en kunstenaars. De jonge en oude Kortrijkzanen die onze stad echt doen leven. Dat zijn de helden van onze stad. Laten we de volgende 6 jaar samen de handen uit de mouwen steken en deze stad samen op een hoopvolle, duurzame en degelijke manier nog beter maken.”
Stephanie Demeyer, Veronique Decaluwé, Stefaan Verhamme en Mathieu Delberghe imiteren John, Paul, George en Ringo op de legendarische ‘zebrapad-cover’ van Abbey Road. Dat doen ze op de Grote Markt. “Imagine… Een Grote Markt met meer gras, bloemen en bomen. En een fontein met speelelementen voor de kinderen. Daar willen we voor gaan.”
Jeroen Ceuppens, Hannes Catanzaro en Mohamed Ahouna vervangen Sting, Stewart Copeland en Andy Summers van The Police. De link met het programma is hier niet ver te zoeken: “We gaan voor een veiliger Kortrijk met een extra politiepost in de stationsbuurt, een veilige fietsroute vanuit elke deelgemeente en zerotolerantie in probleembuurten.”
Koen Byttebier, Frank ‘Sinatra’ Vierstraete en Mia Cattebeke combineren evenveel leeftijd als ervaring. Als ‘The Ratpack’ (Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis jr.) pleiten ze voor een stad die voldoende aandacht heeft voor haar oudere inwoners. “We willen evenementen en bijeenkomsten op maat van onze senioren. Met daadkrachtige ondersteuning blijven ze langer zelfredzaam, wat hen helpt om langer thuis te wonen. Daarom pleiten wij voor een schepen van derde jeugd!”
Jonge kandidaten Sien Vandevelde, Abdelouarete Benammar, Chaimae El Massaoul en Dalmar Yussuf gaan als Florence ‘Sien’ and the Machine voor een stadhuis als een geoliede ‘machine’: “We moeten Stad Kortrijk nog efficiënter maken door dienstverlening op mensenmaat, begrijpelijke digitalisering en de verfijning van het algemeen meldpunt 1777. Zo blijven we voorop en stomen we ons klaar voor de toekomst.”
Ook ‘Go your own way’ van Fleetwood Mac wordt gelinkt aan het thema veiligheid. “Iedereen moet steeds zijn of haar ‘own way’, eigen weg kunnen gaan in Kortrijk. We vinden het maar evident dat iedere route huiswaarts na een avondje uit, te voet of met de fiets, een veilige weg is. Geen omwegen meer uit angst om lastig gevallen te worden”, zeggen Manon Bayart en Niels Lybeer.
De vertaling van Village People is ‘dorpsmensen’. Pieter Soens (Heule), Nicolas Beugnies (Marke), Heidi Coussens (Bissegem), Dieter D’Alwein (Aalbeke), Siska Buysschaert (Rollegem) en Helga Kints (Bellegem) pleiten voor meer aandacht voor hun respectievelijke deelgemeenten: “Respect voor Rollegem, begrip voor Bissegem, kansen voor Kooigem, aanzien voor Aalbeke, hoogachting voor Heule, mijmeren naar Marke, belangstelling voor Bellegem. Meer dan ooit verdienen alle deelgemeenten onze waardering en extra focus!”
‘Bohemian Rhapsody’ van Queen wordt ‘Bellegem Rhapsody’ met de Bellegemse kandidaten Wouter Allijns, Helga Kints, Lien Claassen, Lieselot Declercq en Mieke Blancke. “We engageren ons voor een toegankelijk en bruisend Bellegem. Goede infrastructuur voor elke weggebruiker, de afwerking Bellegemsestraat en kwaliteitsvolle huisvesting voor alle verenigingen zijn prioritair.”
Ook burgemeester en lijstduwer Vincent Van Quickenborne zoekt de inspiratie bij Queen. Als ‘Quicky’ Mercury zegt hij ‘Don’t stop me now!’. “De vernieuwing van Kortrijk is niet te stoppen. Met Ruth als burgemeester en een nieuw team maken we Kortrijk nog mooier, sterker en veiliger. Ik duw voor Kortrijk.”
Copyright 2024 © Alle rechten voorbehouden